Stefan Hyttfors

Fremtidsforsker

Disruptive Change

Svenske Stefan Hyttfors er den desidert mest ettertraktede foredragsholderen i Norden, har stadig oppdrag på den internasjonale arenaen, og ble kåret til årets taler i Sverige for to år siden.

Hyttfors startet sin karriere som fotojournalist, før han grunnla det som ble et særdeles suksessfylt PR-byrå. Han har i de senere år vært rådgiver for toppledelsen i firmaer som inkluderer giganter som Nike, Toyota, Unilever, IKEA, IBM, AstraZeneca, HP, Eon og PwC, i tillegg til at han nå har etablert seg som en av verdens ledende foredragsholdere.

Til Harstadkonferansen kommer svensken for å fortelle at det haster med å tenke nytt; New Thinking. Som futurist er han opptatt av å gjøre næringsliv, politikere og andre bransjer klare for endringene vi står ovenfor. Hyttfors tror at «Disruptive change» – endringer som utgjør store brudd i måten verden fungerer, vil føre til at så mange som 70 prosent av selskapene på Fortunes 1000-liste vil være borte om 10 år. Ikke fordi de er blitt dårligere, men fordi de er best på noe som ikke lenger er nødvendig.

– Vi har forsøkt å lokke Hyttfors til konferansen i flere år, men ikke fått det til å klaffe. Vi vet at han kommer med et særdeles tankevekkende foredrag som kanskje vil skremme noen, men budskapet han prediker er viktig. Alle bransjer vil bli berørt av endringene som kommer. Og endringene skjer raskt, sier prosjektlederen for Harstadkonferansen, Børge Hoseth.

En av dem som har fått en kraftig vekker etter å ha vært på et foredrag med Hyttfors er strategisjefen i DNB Finans, Roger Augdal Olsen:

– Stefan underholdt oss med et ekstremt engasjerende foredrag, som inneholdt både spennende og skremmende visjoner om hvordan den eksponentielle veksten innen digital teknologi vil endre både den finansielle sektoren og vårt dagligliv, sier Olsen.